اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

رشد ایران به شتاب علمی محدود نیست/ ارتقاءشاخص‌های فرهنگی نخبگان

قائم مقام دبیرکل هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: در سالهای اخیر فقط شتاب رشد علمی افزایش نیافته بلکه در سایر شاخص ها مانند جامعه پذیری سیاسی و فرهنگی نخبگان، اعتماد به نفس ملی و استقلال طلبی در بین نسل های سوم و چهارم دستاوردهایی داشته ایم.

رشد ایران  به شتاب علمی محدود نیست/ ارتقاءشاخص‌های فرهنگی نخبگان

صالح اسکندری قائم‌مقام دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه بیانیه مهم گام دوم مقام معظم رهبری فرمان گردش نخبگان در جمهوری اسلامی است، گفت: عیار نخبگان در چله دوم انقلاب اسلامی  ارتقاء یافته و دیگر کسی نمی‌تواند مدعی شود که نخبگان در تحلیل پدیدارهای اجتماعی از توده‌های مردم عقب هستند.

اسکندری  به یک صدایی حاکم در گفتمان حمایت از سپاه پاسداران در بین سلیقه‌های سیاسی و فرهنگی مختلف اشاره کرد و افزود: امروز توده‌ها و نخبگان همه با هم سپاهی هستند و سپاه نخ تسبیح وحدت کلمه همه نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه فضای نخبگی در چله دوم انقلاب اسلامی محصول چهل سال آموزش، پژوهش، تجربه و کادرسازی است، افزود: اگر چه تا نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده اما نسل‌های سوم و چهارم نخبه انقلاب اسلامی اگر از اسلاف و انقلابیون چله اول جلوتر نباشند، مطمئناً عقب‌تر نیستند.

قائم مقام دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر بهبود ساختارها و فرایندهای کلان آموزشی و پژوهشی مبتنی بر اسناد بالادستی نظیر نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: در سال‌های اخیر فقط شتاب رشد علمی افزایش نیافته بلکه در سایر شاخص‌ها مانند جامعه پذیری سیاسی و فرهنگی نخبگان، باورمندی به هویت ملی، آرمان خواهی، اعتماد به نفس ملی، عدالت خواهی، استقلال طلبی  در بین نسل‌های سوم و چهارم دستاوردهایی داشته‌ایم که برایند رشد این شاخص‌ها، عیار نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی را بالا برده است.

اسکندری با اشاره به شاخص‌هایی نظیر سهم ایران در تولیدات علمی جهان و تعداد دانشجویان گفت: در پیش از انقلاب اسلامی سهم ایران در تولیدات علمی جهان چیزی کمتر از یک دهم درصد بود که امروز پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این سهم به دو درصد رسیده است. در واقع کشور ما یک درصد جمعیت جهان است اما دو درصد سهم تولید علم جهان متعلق به ایران است.

وی همچنین تعداد دانشجویان پیش از انقلاب اسلامی را حدود ۱۵۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: امروز قریب به ۴ میلیون نفر دانشجو در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

قائم مقام دبیرکل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فقط در دانشگاه آزاد بیش از یک میلیون و سیصد هزار دانشجو، ۳۰ هزار نفر هیات علمی تمام وقت، ۳۰ هزار نفر هیئت علمی پاره وقت و چیزی حدود ۶ میلیون نفر فارغ التحصیل در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی حضور دارند، گفت: این جامعه نخبگی رشد یافته امروز در خدمت گفتمان انقلاب اسلامی است.

صالح اسکندری گفت: در کنار این شاخص‌های کمی، شتاب رشد شاخص‌های کیفی نیز مثال زدنی است.

وی حمایت یک صدا و همدلانه نخبگان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تصویر واقعی از فضای نخبگانی کشور قلمداد کرد و گفت: تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر نخبگان جوان به خاطر درک صحیح ایشان از فضای نخبگانی در کشور است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی سعی در وارونه نشان دادن این تصویر واقعی دارند، گفت: امسال حماقت آمریکایی‌ها در موضوع تحریم سپاه پاسداران همه تلاش‌های رسانه‌ای و فکری آنها را برای اغوای افکار عمومی ناکام گذاشت و نشان داد که فاصله‌ای بین نخبگان و توده‌های مردم در حمایت از نقاط استقرار انقلاب اسلامی که یکی از مهم‌ترین آنها سپاه پاسداران است، وجود ندارد.

 اسکندری در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب حسب درک صحیحی که از تصویر واقعی نخبگان و فضای نخبگی در جامعه دارند در بیانیه گام دوم دستور گردش نخبگان را در چله دوم انقلاب اسلامی صادر کردند و مطمئناً با حضور جوانان پرورش یافته ذیل سایه پر اقتدار پرچم جمهوری اسلامی روزهای بهتر و آینده‌ای روشن‌تر را برای کشور عزیزمان رقم می‌زنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول